Onderwijs

Onderwijs en begeleiding

Sinds mijn studietijd begeleid ik studenten. Ik vind het erg belangrijk en vooral ook leuk kennis over te brengen. Mijn ambities bij het geven van onderwijs zijn:

  • Nieuwsgierigheid en passie voor sociologische vraagstukken aanwakkeren.
  • Het op een enthousiaste manier inzichtelijk maken van complexe maatschappelijke vraagstukken.
  • Het bevorderen van kritisch denken over dagelijkse praktijken.
  • De student als persoon centraal stellen, en het waarderen van zijn of haar mening en bijdrage in het debat.
  • Het gebruik van alledaagse voorbeelden uit de praktijk, populaire media, film, muziek en literatuur.

Een aantal reacties van studenten uit mijn onderwijspraktijk:

Wat heb je gewaardeerd aan dit vak?

“Het feit dat de docent benaderbaar was. Het regelmatig vragen naar wat de studenten vonden, zorgde voor een prettige samenwerking. Geen starre houding, maar samen zoeken naar een goede werkvorm.”

“Het was echt een leerzaam en uitdagend vak. Er wordt inzet gevraagd op een positieve en stimulerende manier.”

“Duidelijke opbouw, fijne toetsing, afwisseling lesstof, actualiteit, de originele enthousiaste manier van kennisoverdracht, veel nieuwe input en inzichten.”

Wat heb je gewaardeerd aan de docent?

“Haar openheid, deskundigheid, kennis, kritische vragen en vriendelijkheid.”
“Zij had een open houding, was erg deskundig en stond daarnaast ook open voor onze mening.”
“Open, eerlijk, oprecht.”
“Haar houding, inzet, betrokkenheid, kennis. Zo moesten alle docenten zijn.”
“Prettige en humoristische stijl van lesgeven.”
“Heel rustig, duidelijk, altijd goede uitleg.”
“Enthousiasme, echt iets willen overbrengen.”
“Haar inzet, kennis en enthousiasme. De literatuur is zorgvuldig uitgekozen, recent en relevant, en de lessen zijn actueel, interessant, afwisselend en goed voorbereid.”